2. Lemon Fog (Original Single Master) - 2:52
3. Echoes Of Time (Original Single Master) - 2:33
4. The Prisoner (Previously Unreleased Complete Version) - 4:04
5. Day By Day (Previously Unreleased Complete Version) - 3:31
6. Yes I Cry (Previously Unreleased Mix) - 2:49
7. Girl From The Wrong Side Of Town (Previously Unreleased Version) - 3:08
8. Summer (Original Single Master) - 2:42
9. Echoes Of Time (Previously Unreleased Outtake) - 1:26
10.Echoes Of Time (Previously Unreleased Outtake) - 3:38
11.Echoes Of Time (Previously Unreleased Complete Version) - 2:46
12.Lemon Fog (Previously Unreleased Complete Version) - 3:15
13.Day By Day - 3:25
14.The Prisoner - 3:30
15.Girl From The Wrong Side Of Town (Original Single Masters) - 2:52
16.Girl From The Wrong Side Of Town (Previously Unreleased, Discarded Outro) - 0:22
*Ted Eubanks - Keyboards, 12 String Guitar
*Bill Simmons - Lead Vocals
*Terry Horde - Lead Guitar
*Chris Lyons - Drums
*Danny Ogg - Bass
Houston. Rok 1963. W skład powstałego zespołu The Bar
Eights weszli koledzy z Fillmore High School, Danny Ogg grający na gitarze
prowadzącej i Terry Horde, perkusista oraz basista Timmy Thorpe i grający na
saksofonie i wokalu Dale VanDeloo. Zasadniczo grupa grała covery i poza kilkoma
występami w barach kawowych, przez dwa lata nie udało jej się zaistnieć nawet
półprofesjonalnie. Kiedy podobno VanDeloo zaatakował Ogga statywem mikrofonowym
podczas kłótni o to, kto dostanie wyższą gażę, The Bar Eights przestali
istnieć. Latem 1965 roku Chris Lyons kręcił się po muzycznym sklepie Clem’s
Music, szukając kolesiów do swojego nowego zespołu, który właśnie tworzył. Już
wcześniej miał perkusistę Eddiego Sure’a i klawiszowca Jimmy’ego Spichera a
szukał gitarzysty i basisty. Danny Ogg właśnie wypróbowywał nowy bajer
gitarowy, kiedy Chris zaproponował mu przyjęcie do zespołu. Danny zgodził się
ale pod warunkiem, że na basie będzie grał jego przyjaciel Timmy Thorpe, który
właśnie został zwolniony z pracy w fabryce szkła i nudził się niemiłosiernie.
Lyons zgodził się. Jednak po kilku próbach stało się boleśnie oczywiste, że
Sura nie radzi sobie jako perkusista. Ogg: „Eddie ciągle krzyczał na
wszystkich, a szczególnie na Timmy’ego, maskując tym swój problem jakim był
brak umiejętności gry na instrumencie”. Do
grupy przyłączył się kumpel Ogga z The Bar Eight, Terry Horde i The Pla-Boys
zagrali swój pierwszy koncert w St. Regis College for the Arts.
Tego wieczoru na widowni zasiadł człowiek, który miał
zmienić ich życie…
Ted Eubanks, awangardowy kompozytor i stały bywalec
muzycznej sceny Houston. Tak wspomina wrażenia z występu The Pla-Boys: „Oni
grali to całe garażowe gówno. Ich set składał się głównie z coverów takich
zespołów jak Sam the Sham and the Pharaophs i ? and the Mysterians. To było
okropne. Ale coś mnie w nich uderzyło… Myślę, że to była chemia”. Po koncercie
podszedł do chłopaków i zaproponował im, że zaopiekuje się ich muzyczną
karierą. Zgodzili się. Eubanks postanowił, że trzeba będzie wprowadzić parę
zmian. Po pierwsze, muzyka. Natychmiast zaczął wprowadzać do repertuaru grupy oryginalne
numery i zniechęcił ją do typowego garażowego grania. Po drugie, wizerunek. The
Pla-Boys wyglądali jak coś pospolitego, w szarych sportowych garniturach. Idąc
z duchem czasu Eubanks zadbał o ich psychodeliczny wizerunek, ubierając
chłopaków w modne garnitury, przyozdabiając w koraliki i tym podobne rzeczy. I
wreszcie nazwa. Od tej pory The Pla-Boys byli znani jako The Lemon Fog.
I tak w krótkim czasie The Lemon Fog stał się jednym z
dwóch najlepszych zespołów w okolicy, obok dobrze już znanego Nomads.
Po zmianie składu grupa zyskała status lokalnej gwiazdy
i stała się etatową kapelą klubu Jimmy’ego Duncana „The Living Eye”(z ogromnym,
pulsującym okiem na środku sufitu). Eubanks: „Nasz program składał się z
oryginalnych kompozycji napisanych przeze mnie i Jimmy’ego. Otwieraliśmy
występy przed Electric Prunes, The Moving Sidewalks, The 13th Floor Elevator
oraz Fever Tree. Scott Holtzman był menedżerem tej ostatniej kapeli i w końcu
zajął się też nami”. Pierwsza sesja nagraniowa The Lemon Fog odbyła się w
studio Doyle Jones w Houston latem 1967 roku. Ukończono pięć utworów, które
były wyrafinowanymi psychodelicznymi odjazdami zahaczającymi o słoneczne
brzmienie amerykańskich klimatów. Pierwszym singlem z tej sesji był numer
„Lemon Fog” wydany w listopadzie 1967 roku. Alternatywnie zatytułowany był „The
Living Eye Theme” nawiązując do klubu Duncana. Jest to jeden z najbardziej
eksperymentalnych numerów z danego roku. Instrumenty klawiszowe brzmią jak
mellotron, choć w rzeczywistości były to organy Farfisa. Inżynier nagrania tak
manipulował taśmą przesuwając ją po głowicach, aż uzyskał efekt fazowania.
Jeśli chodzi o pierwsze single The Lemon Fog wyprzedzili inne zespoły swoim
unikalnym brzmieniem i stylem łączenia kosmicznych tekstów z jeszcze bardziej
kosmiczną, psychodeliczną muzyką. Na szczególną uwagę zasługuje, lokalnie
zdobywający zasłużoną sławę drugi singiel grupy: „Summer”/”Girl From The Wrong
Side Town”. Ten pierwszy numer zaprezentowany w programie telewizyjnym
Larry’ego Kane’a brzmi bardzo elegancko
i mocno wchodzi do czołówki psychodelicznych klejnotów. Delikatne organy w tle
oraz spokojny, melancholijny wokal są wskazówką dla niektórych bardziej znanych
kapel i ich numerów. Większość nagrań The Lemon Fog utrzymanych jest w klimacie
folkowo psychodelicznym a dodatkowym atutem są nieoczekiwane zwroty w partiach
gitary oraz organów połączone z ciekawymi harmoniami. Poza pracą w studio, The
Lemon Fog cieszyli się opinią jednego z najpopularniejszych zespołów klubowych
w okolicy. Poza muzyką, grupa korzystała ze spektakularnej prezentacji
scenicznej. W dużej mierze było to zasługą charyzmy i dobrego wyglądu Chrisa
Lyonsa. Dodatkowym atutem był Ted Eubanks, tańczący na scenie w długiej,
lejącej się cekinowej pelerynie. W szczytowym okresie świetności w zespole zaczęły
pojawiać się problemy. Eubanks stawał się coraz bardziej wymagający wobec
pozostałych, nalegając, by ćwiczyli każdego dnia, kiedy nie występują. Oprócz
tego zaczął narzucać swoje kompozycje i nie myślał o kompromisie. Zaczęło się
starcie o władzę. Na domiar złego, ofiarą kwasu stał się Bill Simmons co
powodowało jego niekontrolowane odjazdy i opuszczanie występów. W rezultacie
Lyons musiał przejmować część obowiązków związanych z grą na klawiszach, oprócz
gitary i wokalu. W 1970 roku grupa była już w rozsypce. Kiedy Eubanks spotkał
się z pozostałymi na próbie, planując zaprezentować swoją najnowszą kompozycję,
chłopaki spakowali sprzęt i z ponurymi minami oznajmili mu, że to już koniec.
Tego dnia cała czwórka opuściła miejsce prób i każdy poszedł w swoją stronę. I
tak się skończyła historia The Lemon Fog.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz