01. Times They Are A-Changin’
02. Ballad of Hollis Brown
03. With God on Our Side
04. One Too Many Mornings
05. North Country Blues
06. Only a Pawn in Their Game
07. Boots of Spanish Leather
08. When the Ship Comes In
09. Lonesome Death of Hattie Carroll
10. Restless Farewell
02. Ballad of Hollis Brown
03. With God on Our Side
04. One Too Many Mornings
05. North Country Blues
06. Only a Pawn in Their Game
07. Boots of Spanish Leather
08. When the Ship Comes In
09. Lonesome Death of Hattie Carroll
10. Restless Farewell
Przez wiosnę i lato 1963 roku Grossman /manager Dylana/
czuwał, żeby jak najwięcej pisano o jego podopiecznym i aby w każdym artykule
pojawiało się sformułowanie „wyraziciel opinii pokolenia”. W maju Grossman
zaaranżował pierwszy występ Dylana w programie Eda Sullivana, ale podczas prób
osoba czuwająca nad „czystością programu” powiedziała Dylanowi, że jego mówiony
blues o John Birch Society nie spodobałby się tym uczciwym obywatelom
amerykańskim.
Dylan:”Kiedy powiedzieli mi, ze nie mogę zaśpiewać „Talkin’ John
Birch Society”, po prostu wyszedłem ze studia”. Ironia losu sprawiła, że wrzawa
spowodowana tą interwencją cenzury przyniosła Dylanowi o wiele więcej dobrego,
przedstawiając go jako buntownika i bohatera kontrkultury, niż gdyby
rzeczywiście wystąpił w tym programie i wykonał parę swoich piosenek przed
obojętną widownią w całym kraju. Zaraz prasa w całych Stanach podchwyciła ten
temat i szeroko rozpisywała się o całym zajściu. Późnym latem 1963 roku Dylan
nagrał utwory, które wypełniły jego trzeci album. „The Times They Are
A-Changin’” ukazał się w styczniu 1964 roku i jest to zbiór piosenek o tekstach
głęboko zaangażowanych w problemy polityczne i społeczne. Płyta zawiera utwory
o charakterze bardziej żarliwym ale mniej zróżnicowanym. Owe opowieści o ciężkich
czasach i o rzeczach obrażających moralność są nieubłagane i bezlitosne. Dylan
jeszcze bardziej podkreśla bezlitosny charakter swych utworów, wykorzystując
jednostajne melodie i podając je monotonnym głosem. Do tego okładka płyty
utrzymana jest w czerni i bieli co również przyczynia się do wzmocnienia tego
poczucia jednobarwności. Ten etap kariery artystycznej Dylana ściśle wiąże się
z jego działalnością społeczną. Staje się symbolem swego pokolenia. Występuje
na wiecach, bierze udział w demonstracjach, a także jeździ na Południe, gdzie
organizuje bojkot rasistowskich sklepów oraz zachęca Murzynów do wpisywania się
na listy wyborcze.
Ameryka budzi się do nowego, czasy się zmieniają.
„Wy, matki i ojcowie na całej ziemi/nie potępiajcie, gdy nie
rozumiecie/nie macie już władzy nad synami i córkami/wasza utarta droga
gwałtownie się starzeje/jeśli pomóc nie potraficie, to zostawcie to w
spokoju/bo czasy się zmieniają”, tych parę wersów wali obuchem, tych parę
wersów ma większą siłę niż cały ruch punkowy kilkanaście lat później. „Szybko
zatraca się stary porządek/Dzisiaj pierwsi, jutro ostatni/Bo czasy się
zmieniają”. Bez wątpienia „The Times They Are A-Changin’” jest najbardziej
zaangażowaną płytą w twórczości Dylana. Już potem takiej nie nagrał. Późniejsze
były inne.
Przejmującą opowieść o ojcu, który doprowadzony do skrajnej
nędzy w końcu zabija swoją rodzinę opowiada kolejny utwór, „Ballad Of Hollis
Brown” opowiada tą historię bardzo przejmującą i sugestywnie: ”Hollis Brown
mieszkał w rozwalonej chacie gdzieś za miastem/Z żoną i pięciorgiem dzieci/za
pracą i pieniędzmi przewędrował drogi szmat/Twoje dzieci są tak głodne, że nie
potrafią się śmiać”. I dalej „Twoja trawa wysycha, w studni nie ma już
wody/Ostatniego cennego dolara wydałeś na siedem kul do twojej strzelby/Z lasu
dochodzi kojota złowrogie ujadanie/A twój wzrok przykuty do strzelby wiszącej
na ścianie”. Dylan świadomie nawiązuje tutaj do Ameryki Wielkiego Kryzysu, do
patrzenia z nadzieją na Zachód, do „Gron Gniewu” Johna Steinbacka. Ale nie pozostawia
złudzeń „Siedem wiatrów szaleje pod drzwiami jego chaty/Siedem strzałów rozlega
się jak ocean ryczący z łomotem/Siedmioro ludzi zginęło na farmie w południowej
Dakocie/Gdzieś w innym miejscu siedmioro nowych ludzi się rodzi”.
„Only A Pawn In Their Game” oraz „The Lonesome Heath of
Hattie Carroll” są antyrasistowskimi pieśniami, które bardzo oburzyły
społeczność Południa Stanów. Obie opowiadają o zabiciu Murzynów przez białego
człowieka i bezkarności jaka go spotkała. Najdonioślejszy treściowo jest ponad
siedmiominutowy utwór „With God On Our Side”, który stanowi litanię
nieprawości, jakie złożyły się na historię Stanów Zjednoczonych: wytępienie
Indian, ucisk rasowy, wojna secesyjna, współuczestnictwo w remilitaryzacji
Niemiec, wreszcie zbrojenia atomowe a wszystko to dokonane jest w imię Boga. „W
podręcznikach do historii tak często pisano/Ze kawaleria nacierała, że
przegrywali Indianie/Kawaleria nacierała, umierali Indianie/Bo ten młody wtedy
kraj miał Boga po swojej stronie”, „Lecz dzisiaj władamy chemiczną bronią/Jeśli
każą nam strzelać, rozkaz musimy wykonać/Jeden wciśnięty guzik i nic z tego
świata nie zostanie/Bo nie zadaje się pytań gdy ma się Boga po swojej stronie” ale
ostatnia zwrotka zawiera nutę optymizmu „Nic więcej nie powiem, jestem potwornie
zmęczony/Zamęt w mojej duszy trudno wyrazić słowami/Myśli w mojej głowie są tak
ciężkie, że spadają na podłogę/Jeśli Bóg jest po naszej stronie, to powstrzyma
następną wojnę”.
Chociaż album „The Times They Are A-Changin’” został dobrze
przyjęty przez wyczuloną na sprawy polityczne publiczność Dylana, to zawiera on
jeszcze jedną piosenkę, która ukazuje dalszą drogę Artysty. „Restless Farewell”
czyli „niespokojne pożegnanie” sugeruje nam, że Dylana nie zadowala już pozycja
Woody’ego Guthriego swojego pokolenia.
„Lecz jeśli strzała jest prosta, a grot gładki/Może przebić
się przez najbardziej gęsty kurz/Więc opieram się i pozostaję jaki
jestem/Żegnam się, nie zważając na nic”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz