- John Wesley Harding
- As I Went Out One Morning
- I Dreamed I Saw St. Augustine
- All Along the Watchtower
- The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest
- Drifter's Scape
- Dear Landlord
- I Am a Lonesome Hobo
- I Pity the Poor Immigrant
- The Wicked Messenger
- Down Along the Cove
- I'll Be Your Baby Tonight
Bob Dylan - harmonica, piano, vocal
Pete Drake - pedal steel (11, 12)
Charles McCoy - gtr
Kenny Buttrey - dr
Kiedy w
1967 roku The Beatles wydali „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club
Band”-płytę pełną sztuczek technicznych maskujących nadmiar prostych melodyjek
w muzyce rozrywkowej wiele rzeczy zaczęło iść innym rytmem. Rok 1967 stał się
latem miłości, a mass media, zawsze szybko dostosujące się do mody zareagowały
z dająca się przewidzieć skwapliwością.
Dylan jednakże wiedział, że wcale nie musi się przyłączać do
powszechnego trendu. Przeciwnie, to właśnie dzięki wyłączeniu się z ogólnej
mody udało mu się znaleźć własną drogę. Jeśli nawet krążyło wówczas wiele
spekulacji co do tego, jak Dylan będzie próbował pokonać album „Sgt Pepper…”,
to sam Dylan nie był zainteresowany taką działalnością.
„Nie wiedziałem, jak
nagrywać w taki sposób, w jaki robili to inni, i wcale mi na tym nie zależało”.
No i powstała płyta, której brzmienie utworów zaskakuje
przede wszystkim dlatego, że początkowo uznano je za krok wstecz. Było bardziej
folkowe niż rockowe i miało niewiele wspólnego ze „współczesnym” brzmieniem,
które można było znaleźć na płytach The Beatles, The Doors czy Jefferson
Airplane. Po „Blonde on Blonde” fani oczekiwali kontynuacji tego samego. Być
może i Dylan pierwotnie zamierzał uzyskać inne brzmienie niż to, jakie w końcu
osiągnął na nowej płycie.
Robbie Robertson:”Bob pojechał do Nashville tylko na
chwilę. Tam razem z paroma facetami nagrał te piosenki na taśmę. Potem
rzeczywiście rozmawialiśmy o dograniu czegoś, ale mnie się podobało to, co
usłyszałem. Więc w końcu weszło to na album w takiej postaci, w jakiej to przywiózł”.
Nagranie i wydanie nowej płyty Boba Dylana, „John Wesley Harding” odbyło się w
1967 roku. Album ukazał się pod koniec roku i błyskawicznie wspiął się na
drugie miejsce list przebojów, plasując się między płytami Beatlesów i Rolling
Stonesów. Jest to płyt pełna banitów, włóczęgów, imigrantów, heroldów i
świętych. Jest to również album pełen obrazów religijnych, występujące tam
postacie robiły wrażenie, jakby wyszły z kart Starego Testamentu, ale zagubiły
się w kraju zbliżonym do upadłego moralnie amerykańskiego pogranicza, między
przeszłością a teraźniejszością. Najbardziej jawne aluzje do Biblii zawiera utwór „All Along the Watchtower”
oparty w dużej części na fragmencie Księgi Izajasza mówiącym o upadku Babilonu.
Jednak kiedy złodziej woła: „robi się późno”, odkrywamy, że jest to złodziej
przychodzący nocą, zapowiedziany w Apokalipsie św. Jana – to znaczy Jezus
Chrystus, który ponownie zstąpił na ziemię, bowiem On to mówi w
Apokalipsie:”przyjdę jak złodziej, i nie poznasz, o której godzinie przyjdę po
ciebie”.
Większość utworów na tym albumie została po raz pierwszy
skonstruowana lirycznie, a muzyczne aranżacje zostały opracowane później.
Początkowy utwór tytułowy charakteryzuje się jasną akustyka z dudniącym basem i
rytmami. Opowiada historie prawdziwego, wyjętego spod prawa Teksasu Johna
Wesleya Hardinga. „Był przyjacielem biednych/Podszedł z bronią w ręku/Otworzył
wiele drzwi/Ale nigdy nie zranił uczciwego człowieka”(„John Wesley Harding”),
podczas gdy historia oceniła Hardinga jako mordercę.
Dylan zagrał w utworach na gitarze i harmonijce wraz z
towarzyszącymi mu muzykami z Nashville, z którymi już wcześniej współpracował:
Kenny Buttreyem i Charlie McCoyem, a w dwóch ścieżkach możemy usłyszeć grającego na
gitarze pedal steel, Pete Drake’a. Już ten skład daje nam obraz muzyki jaka
przewija się przez album. W pewien sposób ton płycie nadają dźwięki country and
western ale są to bardzo osobiste dźwięki, które świetnie pasują do tekstów
utworów. Atmosferą zagłębiają się w czasach, gdy w Ameryce grasowała para
Bonnie i Clyde, wiesz co mam na myśli. Posłuchaj choćby „I Dreamed I Saw
St.Augustine” to wielkie dzieło, to moralny dylemat zrodzony w rock and rollu i
rytmach rhythm and bluesa a zagrany jako country and western. Wszyscy jesteśmy
jednym, mówi pieśń i mówi nam, że nie ma wśród nas męczenników i że piękni
ludzie, do których się zwraca, są utalentowanymi królami i królowymi.
Dwie
piosenki o miłości, jakie Dylan zamieścił na płycie „Down Along the Cove” oraz
„I’ll Be Your Baby Tonight”, nie dotyczą już osób, które nie mogą się zjednoczyć, ale ludzi, którzy
naprawdę się kochają. To bardzo pozytywne piosenki o szczęśliwych ludziach.
Radosne pieśni.
Głos Dylana na płycie „John Wesley Harding” jest pełniejszy
i cieplejszy. Zniknął cynizm a pojawiła się radość. Zwodniczo proste piosenki
urzekają i to dzięki nim życie rozbłyska światłem na nowo. Czarująca jakość
spokoju, zachwyca i tylko można się dziwić, jak w czasie podróży narkotycznych
i psychodelicznych odjazdów można było nagrać taki album.
No ale na taki krok może sobie pozwolić tylko Artysta.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz